Våra allmänna villkor och kundinformation

I. Allmänna villkor

för beställningar av varor på nätet - version: 15.01.2024

  • § 1 Tillämpningsområde och identifiering av leverantör
  • § 2 Upprättande av avtal
  • § 3 Individuellt utformade varor
  • § 4 Personuppgiftspolicy
  • § 5 Konsumentens ångerrätt
  • § 6 Leverans av varor
  • § 7 Betalning, förfallodag, äganderättsförbehåll
  • § 8 Garanti
  • § 9 Ersättning för skador
  • § 10 Batteri-lagen
  • § 11 Tillämpning av lag, plats för utförande & jurisdiktion
  • § 12 Övrigt

II. Kundinformation

  • 1. Säljarens identitet
  • 2. Ingående Information om avtal
  • 3. Avtalsspråk, lagring av avtalsinformation
  • 4. Förhandlingsregler
  • 5. Väsentliga egenskaper hos varorna eller tjänsterna
  • 6. Priser och betalningsvillkor
  • 7. Leveransvillkor
  • 8. lagstadgat ansvar för fel

 

I. Allmänna villkor

 

§ 1 - Tillämpningsområde och identifiering av leverantör

  1. För onlinebeställningar av varor via webbplatsen www.valmano.se gäller följande allmänna affärsvillkor för

VALMANO GmbH
Kabeler Straße 4, 58099 Hagen, Tyskland
E-post: kundservice [at] valmano.se
Register-rätt: Hagen, HRB 12758.
Identifikationsnummer för omsättningsskatt enligt kapitel §27 a i lagen om mervärdesskatt (Umsatzsteuergesetz):
Momsregistreringsnummer: SE502085022701
Verkställande direktörer: 
Michael Berghoff, Dr. Gunnar Binder, Massimo Carraro

Om inget annat avtalats, motsätter sig detta att du inkluderar dina egna villkor som du använder dig av i bindande avtal.

  1. En konsument i den mening som avses i följande bestämmelser är varje fysisk person som ingår en rättslig transaktion för ändamål som huvudsakligen inte kan hänföras till hans eller hennes kommersiella eller självständiga yrkesverksamhet. En företagare är en fysisk eller juridisk person eller ett rättskapabelt partnerskap som vid ingåendet av en rättslig transaktion agerar inom ramen för sin självständiga yrkesmässiga eller kommersiella verksamhet.
  2. Den version av dessa allmänna villkor som gäller vid tidpunkten för beställningen ska gälla.
  3. De priser som gäller vid beställningstillfället gäller. Specialerbjudanden i vår butik kan vara begränsade i tid eller i kvantitet. Du hittar mer information i produktbeskrivningen.

 

§ 2 - Upprättande av avtal

  1. Föremålet för avtalet är försäljning av varor. Våra erbjudanden (klockor, smycken och andra varor) på internet är icke-bindande och inte ett bindande erbjudande om att ingå ett avtal.
  2. Du kan lämna ett bindande erbjudande om köp (en beställning) via systemet med kundkorgar online. Du gör en beställning i vår butik genom att gå igenom följande steg:
    1. Du lägger till varor i din varukorg utan att binda dig till köp genom att klicka på knappen "Lägg i varukorgen".
    2. Du lägger varor i din varukorg utan att det innebär några skyldigheter genom att klicka på knappen "Lägg i varukorgen".
    3. Om du vill köpa de varor som finns i din varukorg klickar du på knappen "Fortsätt till kassan". Då kommer du till beställningsprocessen som består av tre steg. I det första steget måste du ange dina personuppgifter och din adress. I det andra steget väljer du dina leveransuppgifter och en betalningsmetod. I det tredje steget får du en översikt över alla uppgifter om din planerade beställning på en sida med översikt över beställningen (särskilt fakturerings- och leveransadress, produkt, pris, kvantitet, betalningsmetod). Här kommer du att bli ombedd att bekräfta att dina uppgifter är korrekta. Du kan också korrigera eller ändra dina beställningsuppgifter här genom att klicka på "Redigera".
    4. Om du använder direktbetalningssystemet "PayPal - Express" eller "Amazon Pay" genom att klicka på motsvarande knapp som är integrerad i butikssystemet, kommer du att omdirigeras till PayPals eller Amazons inloggningssida. När du har loggat in visas din adress och dina kontouppgifter som är lagrade hos PayPal. Om du klickar på knappen "Fortsätt" kommer du tillbaka till vår webbutik och till sidan med orderöversikt. När du har loggat in visas den adress och de kontouppgifter som du har sparat hos Amazon. Om du klickar på knappen "Fortsätt till orderöversikten" kommer du till sidan med orderöversikten. Innan du skickar beställningen har du möjlighet att kontrollera alla uppgifter på nytt, ändra dem (även med hjälp av webbläsarens "tillbaka"-funktion) eller avbryta köpet.
    5. Genom att klicka på knappen "Beställ nu" lämnar du ett bindande erbjudande till oss. Genom att göra det erbjuder du dig att ingå ett köpeavtal med oss.

Du hittar information om tidpunkten för avtalets ingående i motsvarande avsnitt i de allmänna villkoren. Du hittar mer information om beställningsprocessen på våra servicesidor. Om du har valt att betala med kreditkort, Klarna, Trustly eller PayPal kommer du att omdirigeras till respektive tjänsteleverantör i slutet av beställningsprocessen för att slutföra betalningen där.

  1. När du har skickat din beställning skickar vi dig ett e-postmeddelande som bekräftar att vi har mottagit din beställning och som innehåller information om den (mottagningsbekräftelse). Detta mottagningsbevis innebär inte att ditt erbjudande accepteras, utan är endast en information om att vi har mottagit din beställning. Vi kan acceptera din beställning genom att skicka en bekräftelse per e-post eller genom att leverera de beställda varorna inom fem dagar.

Vi sparar avtalstexten och skickar dig beställningsuppgifterna via e-post. Du kan när som helst läsa de allmänna villkoren här. Om du har ett kundkonto kan du se dina beställningsuppgifter på ditt konto. Som icke-registrerad användare är beställningsuppgifterna av säkerhetsskäl inte längre tillgängliga via Internet.

 

§ 3 - Specialanpassade varor

  1. Du ska förse oss med lämplig information eller texter som krävs för den individuella utformningen av varorna innan avtalet ingås.
  2. Du förbinder dig att inte överföra några uppgifter vars innehåll strider mot tredje parts rättigheter (särskilt upphovsrätt, namnrättigheter, varumärkesrättigheter) eller bryter mot gällande lagar. Du befriar oss uttryckligen från alla krav som tredje part gör gällande i detta sammanhang. Detta gäller även kostnaderna för det juridiska ombud som krävs i detta sammanhang.
  3. Vi kontrollerar inte att de överförda uppgifterna är korrekta och tar inget ansvar för fel i detta avseende.
  4. Byte/retur av individuellt utformade varor är uteslutet.

 

§ 4 - Dataskydd

Vi tillhandahåller ytterligare information om dataskydd samt typ, omfattning och syfte för vår insamling och användning av personuppgifter inom ramen för vår dataskyddsdeklaration på www.valmano.se.

 

§ 5 - Konsumenters ångerrätt

(Konsumenter har en lagstadgad ångerrätt. En konsument är en fysisk person som ingår en rättslig transaktion i syfte som huvudsakligen inte är kommersiellt eller som egenföretagare.)

Avbokningspolicy

Rätt till ångerrätt

Du har rätt att häva avtalet inom 14 dagar utan att ange någon orsak.

Ångerfristen är 14 dagar från den dag då du eller en tredje part som du utsett, vilken inte är transportören, (i) har tagit emot beställningen. Om du har beställt en eller flera varor som en del av en beställning och dessa levereras i ett paket eller (ii) när du har fått alla varor, om du har beställt flera varor som en del av en beställning och dessa har levereras separat i olika paket.
Hos oss har du ytterligare en frivillig returrätt på 16 dagar efter det att den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar har löpt ut. Den lagstadgade ångerrätten existerar oberoende av detta och begränsas inte av det.
 

För att utöva din ångerrätt måste du kontakt oss via E-post till:


kundservice [at] valmano.se


genom en tydlig förklaring (t.ex. ett brev som skickas med post, fax eller e-post) om ditt beslut att häva detta avtal.


För att iaktta ångerfristen räcker det att du skickar meddelandet om utövandet av ångerrätten innan ångerfristen löper ut.
 

Konsekvenser vid utnyttjande av ångerrätt


Om du ångrar detta avtal måste vi betala tillbaka alla inbetalningar som vi har fått från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för de extra kostnader som beror på att du har valt en annan typ av leverans än den billigaste standardleverans som erbjuds av oss), utan dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet om att du ångrar detta avtal. För denna återbetalning kommer vi att använda samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, såvida inte annat uttryckligen överenskommits med dig; i inget fall kommer du att debiteras för denna återbetalning. Vi kan vägra återbetalning tills vi har fått tillbaka varorna eller tills du har lämnat bevis på att du har returnerat varorna, beroende på vilket som inträffar först.
Du måste returnera varorna utan dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från den dag då du meddelar oss att du häver detta avtal till oss eller till:
 

VALMANO Retourenservice
CHR Logistik und Service GmbH

Meesmannstr. 103 – 105
44807 Bochum
Tyskland
 

att återlämna eller överlämna varorna. Tidsfristen är uppfylld om du skickar varorna innan tidsfristen på 14 dagar har löpt ut. Du står för de direkta retur kostnaderna för att returnera varorna med ett belopp på 49,00 kr. VALMANO GmbH kan kvittera dessa kostnader mot eventuella återbetalningar.
Återbetalningen av köpeskillingen sker via det betalningsmedel som valts vid beställningen.
Du behöver endast betala för varornas eventuella värdeförlust om denna värdeförlust beror på hantering av varorna som inte är nödvändig för att kontrollera varornas skick, egenskaper och funktion.
 

Undantag från ångerrätten

Om parterna inte har kommit överens om något annat gäller ångerrätten inte för följande avtal: Avtal om leverans av varor som inte är prefabricerade och för vars produktion är ett individuellt val eller bestämmande av konsumenten är avgörande eller som tydligt är skräddarsydda för konsumentens personliga behov. Individuellt anpassade produkter (t ex. med gravyr) omfattas inte av ångerrätten.

§ 6 - Leverans av varorna

  1. VALMANO GmbH levererar till leveransadresser inom Sverige.
  2. VALMANO GmbH debiterar 49 kr som fraktkostnad (inklusive lagstadgad moms) för en leverans inom Sverige.
  3. Om inget annat anges i artikelbeskrivningen levereras varorna i Sverige inom 4-6 dagar med DHL world parcel efter mottagandet av orderbekräftelsen. Observera att det inte sker någon leverans på söndagar och helgdagar. Om du har beställt varor med olika leveranstider skickar vi varorna i olika delförsändelser.
  4. Observera att helgdagarna inte är enhetliga i hela Tyskland och att tjänsterna tillhandahålls i olika delstater, t.ex. i Bayern. Ovanstående specialfunktioner för helgdagar gäller därför för helgdagar i de respektive delstater där tjänsteleverantörerna är involverade i behandlingen av en beställning.
  5. Vi informerar dig om leveransförseningar.
  6. Om de beställda varorna inte är tillgängliga förbehåller vi oss rätten att inte leverera. I så fall kommer vi att informera dig och återbetala alla betalningar som redan har mottagits utan dröjsmål.

§ 7 - Betalning, förfallodag, äganderättsförbehåll

  1. Köpeskillingen förfaller till betalning vid fullständig leverans.
  2. För leveranser inom Sverige har du följande betalningsalternativ:
    • Möjligheten att handla med Klarna faktura finns med en positiv kreditprövning och upp till ett ordervärde på 2 500 euro. Betalningstiden är 30 dagar.
    • Betalningsmetoden Amazon Pay gäller för både registrerade och oregistrerade kunder. Ditt konto debiteras när beställningen har slutförts.
    • Betalning med kreditkort gäller både registrerade och oregistrerade kunder. Kreditkortet debiteras samma dag som varorna skickas.
    • Betalningsmetoderna Trustly, Paypal och Paypal Express gäller för både registrerade och oregistrerade kunder. Ditt konto kommer att debiteras när beställningen i Internetbutiken har slutförts.
    • Endast en rabattkod kan utnyttjas per beställning. Vid fullständig retur eller avbokning förloras bonusen för en rabattkod som inte köpts. Kampanjer med prisfördelar och kundrabatter är endast giltiga tills de återkallas; när det gäller tidsbegränsade rabattkampanjer gäller även de användarvillkor som annonserats för respektive kampanj. Vid rabattkampanjer gäller det angivna minsta inköpsvärdet. Detta avser värdet av de kvarvarande varorna.
    • VALMANO-presentkort med fyrsiffrig PIN-kod kan inte köpas online med Klarna och kan inte användas för att köpa ytterligare presentkort hos valmano.se. VALMANO tar inget ansvar vid förlust, stöld eller oläsbarhet av presentkort. VALMANO förbehåller sig rätten att i enskilda fall vägra betalning med presentkort, även om betalningen inte är möjlig på grund av ett tekniskt fel. Flera presentkort kan lösas in per beställning. Deras värde kommer att användas för den aktuella beställningen och dras automatiskt av från ordervärdet. Återstående belopp som inte täcks av presentkorten kan bekvämt regleras med något av de andra betalningsmedel som nämns ovan.
  3. Särskilda avtal finns för vissa betalningsmetoder som erbjuds:

Kreditprövning av Klarna Faktura och Klarna Avbetalningsköp.
Användningen av betalningsmetoderna Klarna Faktura och Klarna Avbetalningsköp (Klarna Konto) kräver en positiv kreditprövning. I detta avseende vidarebefordrar vi dina uppgifter till Klarna Bank AB (publ.) som en del av köpet och behandlingen av köpeavtalet i syfte att kontrollera din adress och kreditvärdighet. Du måste förstå att de betalningsmetoder som erbjuds dig beror på resultatet av kreditprövningen. Ytterligare information och användarvillkor för Klarna finns
här. Allmän information om Klarna hittar du här. Dina personuppgifter kommer att behandlas av Klarna i enlighet med tillämpliga dataskyddsbestämmelser och i enlighet med informationen i Klarnas dataskyddsbestämmelser. För alla följande betalningsmetoder som erbjuds och som ska behandlas via Klarna (faktura) är vi fortfarande ansvariga för allmänna kundförfrågningar (t.ex. om varorna, leveranstid, avsändning), returer, reklamationer, förklaringar om återkallelse och returer eller kreditnotor.
 

  1. Om du är i dröjsmål med betalningen har VALMANO GmbH rätt att ta ut dröjsmålsränta med 5 procentenheter över den aktuella basräntan som meddelats av Europeiska centralbanken, såvida du inte kan bevisa att en mindre skada har uppstått. Fakturafordringar förfaller till betalning den kalenderdag som anges i fakturan (betalningsfrist). Påminnelseförfarandet hanteras av Klarna Bank AB (publ.), som har rätt att ta ut en påminnelseavgift på upp till 60,00 SEK per betalningspåminnelse, samt andra avgifter, särskilt kostnader för ett eventuellt inkassoförfarande eller för en advokat som anlitas för inkasso. Hävdandet av ytterligare rättigheter och anspråk ska förbli oförändrat. Eventuella betalningar från kunden kommer att krediteras mot den äldsta skulden. Dessutom kan Klarna i framtiden vägra att behandla betalningsvillkoren i köpeavtalet, även när det gäller andra handlare. Klarna Bank AB:s (publ) allmänna villkor och Klarna Privacy Policy gäller.
  2. De levererade varorna förblir VALMANO GmbH:s egendom tills full betalning har skett.
  3. Du kan endast utöva en retentionsrätt i den mån den gäller fordringar från samma avtalsförhållande.
  4. Alla priser inkluderar den lagstadgade mervärdesskatten.

Om du har några frågor kan du hitta våra kontaktuppgifter i vårt impressum.
 

§ 8 - Garanti

  1. Produkt-illustrationerna kan skilja sig från de levererade produkternas utseende.
  2. Om varorna är defekta ska vi inom rimlig tid tillhandahålla en efterleverans, dvs. antingen ersättningsleverans eller avhjälpande av defekterna. För efterföljande prestationer är platsen för fullgörandet vårt säte. Om den kompletterande prestation som du har valt endast är möjlig till en oproportionerligt hög kostnad, har vi rätt till kompletterande prestation i den andra formen. Vi ska stå för de kostnader som krävs för efterföljande prestationer. Om en rimlig tidsperiod för efterföljande prestationer har förflutit utan resultat har du rätt att efter eget val häva köpeavtalet eller minska köpeskillingen.
  3. Om du bestämmer dig för att häva köpekontraktet ska de tjänster som båda parter har mottagit återlämnas och eventuella fördelar som erhållits ska överlämnas. Om du inte kan returnera de mottagna varorna helt eller delvis eller endast i försämrat skick, måste du ersätta oss för värdeförlusten. Den försämring som orsakas av den avsedda användningen ska dock inte beaktas.
  4. Krav på grund av fel preskriberas två år efter det att varorna levererades.
  5. Konsumentens lagstadgade rättigheter inom ramen för garantin/felansvaret ska gälla. Eventuella tilläggsgarantier från tillverkaren förbättrar de lagstadgade rättigheterna. Om du har ett garantiärende kan du kontakta tillverkaren eller VALMANO GmbH direkt.
     

§ 9 - Skadestånd

Ersättning för skador på grund av brott mot en förpliktelse som följer av avtalsförhållandet ska betalas i enlighet med de lagstadgade villkoren. Detsamma gäller för skadeståndskrav som grundar sig på produktansvarslagen. Alla anvisningar på förpackningen och på inslagen måste följas. Inget ansvar ska tas på sig för användning och/eller hantering som avviker från detta.

§ 10 - Batterilagstiftning

I samband med försäljning av batterier eller uppladdningsbara batterier eller vid leverans av apparater - särskilt klockor - som innehåller batterier är vi skyldiga att informera slutkonsumenterna om följande i enlighet med batteriförordningen:


Batterier ska och får inte slängas i hushållsavfallet. Som slutanvändare är du enligt lag skyldig att lämna tillbaka använda batterier. Efter användning kan du lämna tillbaka begagnade batterier som vi har eller har haft i vårt sortiment som nya batterier till ett kommunalt insamlingsställe eller till din lokala återförsäljare utan kostnad.


Du kan också returnera batterier gratis till vår adress nedan:


VALMANO GmbH
Kabeler Straße 4
58099 Hagen
Tyskland


Vår leverantör har uppfyllt sin skyldighet att registrera sig hos den federala miljöbyrån.

Batterier eller uppladdningsbara batterier som innehåller skadliga ämnen är märkta med symbolen för en överkryssad soptunna. Detta innebär att batterierna eller de uppladdningsbara batterierna inte får läggas i hushållsavfallet. Vid symbolen för soptunnan står det kemiska namnet på föroreningen. Övriga symboler som visas har följande betydelse:

Pb = Batteriet innehåller mer än 0,004 viktprocent bly.
Cd = batteriet innehåller mer än 0,002 massprocent kadmium
Hg = batteriet innehåller mer än 0,0005 viktprocent kvicksilver.

Observera ovanstående anvisningar.


Elektrisk och elektronisk utrustning får inte slängas med hushållsavfallet. Konsumenter kan lämna in avfall av elektrisk och elektronisk utrustning gratis på ett av kommunernas insamlingsställen.

§ 11 Val av lag, plats för fullgörande, behörig domstol

  1. Tysk lag ska tillämpas. När det gäller konsumenter ska detta lagval endast gälla i den mån det skydd som ges genom tvingande bestämmelser i lagen i den stat där konsumenten har sin vanliga vistelseort inte upphävs (förmånlighetsprincipen).
  2. Platsen för alla tjänster som uppstår i samband med affärsrelationen med oss och platsen för jurisdiktion är vårt säte, i den mån du inte är en konsument utan en köpman, en juridisk person enligt offentlig rätt eller en specialfond enligt offentlig rätt. Detsamma gäller om du inte har en allmän jurisdiktionsplats i Tyskland eller EU eller om din hemvist eller vanliga vistelseort är okänd när talan väcks. Rätten att väcka talan vid domstolen på en annan lagstadgad behörig ort påverkas inte av detta.
  3. Bestämmelserna i FN:s konvention om avtal om internationella köp av varor är uttryckligen inte tillämpliga.

§ 12 Övrigt

  1. Kontant betalning av presentkort på nätet är inte möjlig - inte ens delvis.
  2. Förbundsrepubliken Tysklands lag ska tillämpas. FN:s konvention om avtal om internationella köp av varor (CISG) av den 11 april 1980 ska dock inte tillämpas.
  3. Klagomål ska lämnas till den adress som anges i § 1.
  4. Europeisk plattform för tvistlösning online: Från och med den 15 februari 2016 kommer EU-kommissionen att tillhandahålla en plattform för tvistlösning utanför domstol. Detta ger konsumenterna möjlighet att i första hand lösa tvister i samband med en beställning på nätet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning kan då nås via den externa länken http://ec.europa.eu/consumers/odr/
  5. Alternativ tvistlösning i konsumentfrågor (lagen om tvistlösning i konsumentfrågor - VSBG): VALMANO GmbH deltar inte i tvistlösningsförfaranden inför en skiljenämnd för konsumentfrågor.

 

II. Kundinformation

 

1. Säljarens identitet

VALMANO GmbH
Kabeler Straße 4, 58099 Hagen, Tyskland
E-Mail: kundservice [at] valmano.se

 

2. Information om ingående av avtal

De tekniska stegen för att ingå ett avtal, själva ingåendet av avtalet och möjligheterna till korrigering sker i enlighet med § 2 i våra allmänna villkor (del I).

 

3. Avtalsspråk, lagring av avtalstext

  1. Avtalsspråket är svenskt..
  2. Vi lagrar inte hela avtalstexten. Innan du skickar beställningen via systemet med kundkorg på nätet kan avtalsuppgifterna skrivas ut eller sparas elektroniskt med hjälp av webbläsarens utskriftsfunktion. När vi har mottagit beställningen skickas beställningsuppgifterna, den information som krävs enligt lag för distansavtal och de allmänna villkoren till dig på nytt via e-post.
  3. Vid offertförfrågningar utanför systemet med kundkorg online får du alla avtalsuppgifter som en del av ett bindande anbud via e-post, som du kan skriva ut eller spara elektroniskt.

 

4. Uppförandekoder

Vi har anslutit oss till den europeiska uppförandekoden, som kan läsas på följande adress:

http://www.euro-label.com/kodex/index.html

 

5. Varornas eller tjänsternas väsentliga egenskaper

De viktigaste egenskaperna hos varorna och/eller tjänsterna finns angivna i artikelbeskrivningen och i den kompletterande informationen på vår webbplats.

 

6. Priser och betalningsvillkor

  1. De priser som anges i respektive erbjudande samt fraktkostnaderna är totalpriser. De inkluderar alla priskomponenter inklusive alla tillämpliga skatter.
  2. Fraktkostnaderna ingår inte i inköpspriset. De kan hämtas via en motsvarande knapp på vår webbplats eller i respektive artikelbeskrivning, visas separat under beställningsprocessen och ska betalas av dig, om inte gratis leverans har utlovats.
  3. De betalningsmetoder som är tillgängliga för dig visas under en motsvarande knapp på vår webbplats.
  4. Om inget annat anges för de enskilda betalningsmetoderna ska de betalningsfordringar som följer av det ingångna avtalet betalas omedelbart.
     

7. Leveransvillkor

  1. Leveransvillkoren, leveransdatumet och eventuella leveransbegränsningar finns under en motsvarande knapp på vår webbplats eller i respektive artikelbeskrivning.
  2. Om du är konsument är det lagreglerat att risken för oavsiktlig förlust och oavsiktlig försämring av den sålda varan under transporten inte övergår till dig förrän varan överlämnas till dig, oavsett om transporten är försäkrad eller oförsäkrad. Detta gäller inte om du självständigt har anlitat ett transportföretag som inte har utsetts av företagaren eller en person som på annat sätt har utsetts att utföra transporten.

8. Lagstadgat ansvar för fel

 

  1. Ansvaret för defekter i våra varor regleras av bestämmelsen "Garanti" i våra allmänna villkor (del I).
  2. Som konsument uppmanas du att omedelbart efter leveransen kontrollera varorna för att se om de är kompletta, om det finns uppenbara fel eller transportskador och att meddela oss detta så snart som möjligt. Om du inte gör det påverkar det inte dina lagstadgade garantianspråk.